Teater | Film/Tv | Speak | Utbildning | Annat |

The Commedia School. 1996-1998.

Link: http://www.commediaschool.com/

Beskrivning:
Fysisk / Commedia skådespelarutbildning vars grundläggare och rektor, Ole Brekke har en bakgrund hos Jaque Lecoq och hans skådespelarutbildning / laboratorium i Paris.

Min fysiska skådespelarutbildning på The Commedia School i Köpenhamn har gett mig en bred grund att stå på och kännedom om skådespelarfacket i helhet. Framförallt har jag på skolan fått en stark specialisering innanför teaterformer såsom: improvisation på stället, cabaret, clown och andra former för komisk och improviserad teater.

Utöver att jag har mottagit undervisning i skolans grundämnen:
Mim, akrobatik, mask, sång / röst, improvisation, komposition, var vår klass dessutom prioriterade att mottag undervisning i musik och Feldenkreisteknik av skolan dåvarande gästlärare: Nina Kareis- Livingstone och Pete Livingstone, mest kända som duon "Livingstones Kabinet". Nina undervisade oss dessutom i scenframställning på ett lite annorlunda sätt än Ole, då hon också har en utbildning från Ècole Phillip Gaulier i Paris.

Den internationella skådespelarutbildningen på The Commedia School varar i två år. Det första året består av olika övningar och improvisationer innanför fälten: Färg och form, neutral mask, skräpmask, egna masker, larva masker, karaktärsuppbyggnad, storytelling, clown och handdockor. Under utbildningens andra år går man igenom en längre arbetsperiod med varje ämne, som alltid avslutas med en offentlig föreställning. Andra årets ämnen består av: Bouffon, Melodrama, Cabaret, Shakespeare - och Tragedi och Commedia de´ll arte. Dessutom avslutar man alltid sitt andra år med uppgiften att skapa en egen soloföreställning på minst 10 minuter.

Skolans teaterformer tager utgångspunkt i det fysiska arbetet med sin kropp. Genom att utforska sin egen kropps många möjligheter, i rummet med den rollfigur du skall spela, utökar du också rollens historia och många möjligheter att spela på olika tangenter. Jag använder mig mycket av den fysiska ingångsvinkeln i mitt sätt att arbeta fram en trovärdig rollfigur idag, men blandar det naturligtvis med min psykologiska invinkel. Men jag lever fortfarande efter skolans stora motton: Det som skapar bra teater är: Lek, lust, glädje och samarbete på scen! / Complicité!!!